ZONA MACO…














Immagine

ZONA MACO, MEXICO ARTE CONTEMPORANEO

February 7 – 11 2018

Booth ZMS 13



Centro Citibanamex, Hall D

Av. Conscripto 311, Col. Lomas de Sotelo, Del. Miguel Hidalgo

11200, México City

 

Luce Gallery presenta a Zona Maco una nuova serie di opere appositamente realizzate da Derek Fordjour. Tra le opere in mostra spicca "175 years"  che fa riferimento ad una questione giudiziaria appena conclusa negli Stati Uniti riguardante il medico che ha seguito per anni le ginnaste americane alle olimpiadi e che è stato recentemente giudicato colpevole di abusi sulle atlete e condannato a 175 anni di reclusione.

Da sempre gli interessi di Fordjour si collocano all’interno delle motivazioni sociologiche legate all’individuo: le questioni del libero arbitrio, la libertà personale e la successiva interazione con le strutture istituzionali, le gerarchie sociali trincerate e gli organismi autoritari costituiscono la base della sua indagine. La gamificazione delle strutture sociali e la vulnerabilità intrinseca dell’individuo situato all’interno di una gara sono temi ricorrenti nel lavoro di Fordjour. Il rapporto allegorico tra arte e sport fornisce un contesto filosofico per le sue riflessioni e l’immaginario. Lavorando principalmente nella pittura e nella scultura, le tele esposte per l’esposizione del progetto a Zona Maco Sur sono il risultato di un meticoloso accumulo di numerosi strati di giornali e un connubio tra pittura e processi costruttivi che danno origine a una superficie altamente strutturata. Ciò che rimane è la prova di atti sia costruttivi che distruttivi che ricordano gli interni architettonici della gioventù di Fordjour a Memphis, contrassegnati dall’esperienza del frequentare scuole e chiese di seconda mano all’indomani del volo bianco. I dipinti della mostra sfruttano l’appiattimento spaziale che richiama la figurazione modernista per esplorare temi sociologici riguardanti i giochi e i sistemi sportivi. I "ritratti dei giocatori" assumono una posa ambigua, sia anonima che nostalgica, mentre rappresentano una profonda e intensa espressione di vulnerabilità. Temi sempre legati a giochi, come sport, circhi, sfilate sono ricorrenti nella mostra in cui possiamo trovare cheerleader e batteria in un’intensa esplosione di colori.

 

—————————–

 

Luce Gallery proudly presents a solo exhibition in the Zona Maco Sur section of the newest series of works made by Derek Fordjour and specifically conceived for the project. The work "175 years" comes from a groundbreaking criminal lawsuit that ended this week. A doctor who worked with US gymnastics was sentenced to 175 years in prison after many women and girls read their testimonies out loud to him in court.

Fordjour’s interests lie within the sociological motivations embedded within the individual, questions of free will, personal freedom and the successive interaction with institutional structures, entrenched social hierarchies and authoritarian bodies establish the basis of his inquiry. The gamification of social structures and the inherent vulnerability of the individual situated within a contest are recurring themes within Fordjour’s work. The origins of these concepts are an outgrowth of the artist’s own bodily experience of motility while pondering recent social unrest. The allegorical relationship between art and sports provides philosophical context for his musings and imaginary. Working primarily in painting and sculpture, the canvases displayed for the solo project exposition at Zona Maco Sur are the result of a meticulous accumulation of numerous layers of newspapers, and a marriage of painting and building processes resulting in highly textured one of a kind surface. What remains is evidence of both constructive and destructive acts reminiscent of the architectural interiors of Fordjour youth in Memphis, marked with the experience of inhabiting second-hand schools and churches in the aftermath of white flight. Paintings in the exhibition implore the use of spatial flattening reminiscent of modernist figuration to explore sociological themes concerned to games and sport systems. The “players portraits” assume an ambiguous pose, both anonymous and nostalgic, while representing a deep an intense expression of vulnerability. Themes always related to games, like sports, circus, parades are recurrent in the exhibition where we can find cheerleaders and drums in an intense explosion of  colors.

Derek Fordjour was born in Memphis, Tennessee to parents of Ghanaian heritage. His work has appeared in exhibitions at Roberts & Tilton Gallery in Los Angeles, Sotheby’s S2 Gallery in New York and Luce Gallery in Turin, Italy. He is the recipient of the C12 Emerging Artist Award 2017 and has been awarded residencies at Sugar Hill Children’s Museum 2016-2017 in Harlem and the 2017-2018 Sharpe Walentas Studio Program in New York City. He is a graduate of Morehouse College in Atlanta Georgia, earned a Master’s Degree in Art Education from Harvard University and an MFA in painting at Hunter College. His work has been reviewed in the New York Times, Los Angeles Times, Huffington Post and Brooklyn Rail. His work appears in several collections throughout the US and Europe including JP Morgan Chase collection and Dallas Museum of Art.

Lascia un commento